Dag 5

Dag fem innebar inget roligt väder. Vi vakna vid åtta men sov en stund till och gav vädret en ny chans vid nio men de såg ungefär lika trisst ut. Vi åt vår fina frukost och satte oss sedan på balkongen med våra böcker och väntade in solen och den underbara värmen. Vi fick sitta en stund med tillslut kom dom härliga stråalarna fram. Men vi hann knappt gå ner till poolen förns molnen började hota igen. Eftersom vi bara hade varit nere vid strandcen en gång tidigare ville vi gärna hinna ligga där en gång till iaf så vi skyndade oss ner. Varmt som bara den var de nere vis stranden torts att de blåste på rätt bra. Så jättemycket bad blev de inte för varken min eller Johannes del. Orsaken även denna gång var dom dumma maneterna. Så de fick bli mest avsvalkning nör solen hettade för mycket. Vi kunde ligge nere vid stranden längre än vi trodde innen molnen närmade sig. Vid två var vi både hungriga och solsvedda och de såg ut som regnet skulle komma vilken sekund som helst.

Lunch på balkongen och sedan göra sig iordning. Eftersom allt var stängt i söndags och vi hade tänkt att kolla de vi inte hunnit på la marina gav vi de en ny chans. Vi hittade även ett nytt barn köpcentrum vi inte kollat in förut. Jättemysiga små kläder och leksaker som vi tänkte kanske kunde passa nån av de små barnen. Dock var priserna inte lika mysiga. Vi tyckte de var lite för mycket att ge 700 för en kläning till en liten bebis. Helt sjukt att de kan ta s¨ånna priser. Inte konstiga att vi var ensamma i butiken. Dock lyckades vi hitta några söta små presenter i en annan mysig affär. Sedan fortastte vi in i stora galerian och Johannes köpte sig ett par skor. När vi gått klart gick vi upp till uteserveringarna och stod inför de svåra valet att bestämma vart vi skulle äta. Det blev tillslut iaf en mexikansk resturang där vi var helt ensamma. Det vra god mat men snålt måste jag säga. Vi tog en rätt som hon sa var för två personer men Johannes hade lätt fått i sig de där själv.

Sist tog vi en sväng in på carrefour och köpte lite godis, after sun och en film vi skulle se på tvn vi har på rummet. Vi fota vår kära fina lilla bil lite som vi kommer sakna:( Och så åkte vi hem. Vi tittade på ett avsnitt av norska hollywoodfruar och skulle sen sätta igång flmen. Tyvärr hade Johannes sett lite fel, de fanns vist ingen dvdspelare på tvn:P

Ha de gott. Puss från oss

Dag fyra

Klockan ringde vid 8, (detta börjar kännas igen nu va) men till skillnad från alla andra dagar gick vi faktiskt upp direkt. Vi läste på internet att det skulle vara en marknad i Benidorm som vi tänkte ta och besöka. Så de blev en tidig frukost och snabba ryck som gällde för att komma iväg så tidigt som möjligt. Vi hade absolut ingen aning om vart marknaden skulle vara men tänkte att vi hittar nog. Som tur är frågade jag i hotelreceptionen om han visste vart den var för dit hade vi aldrig hittat själva. Det var på andra sidan stan så det blev en lång promenad. Vi gick där i värmen och trängdes bland allt folk. Själva marknaden var ganska stor men innehöll ungeäfr samma skit om vartannat. Men nåra små fynd blev de allt. Vi orkade dock inte gå hela på grund av värmen och värkande fötter. Efter lite mer än halva gav vi upp och gick den låååånga promenaden tillbaka till hotelet.

Trötta i fötterna och med svetten rinnandes längs ryggen slängde vi oss i poolen. Molnen hade börjat titta fram lite men de stoppade inte oss. Vattnet svalkade skönt efter allt promenedarnde. Lite sol fick vi också och båda lyckades somna i solstolen. Som tur är täckte båda för ansiktet för vi har lyckats bränna våra små kinder:( Förstår inte hur jag alltid, alltid bränner mig där hur mycket jag än smörjer mig.

Det blev en lite senare lunch eftersom vi passade på att ligga vid poolen medan solen ännu var framme. Vi gjorde oss iordning och tänkte åka till la marina för att kolla de vi inte hann sist. Men inte tänkte vi på att de var söndag. En nackdel med att åka på semester. Man har inte koll på vad de är för dag. Söndag i Spanien innebär att allt stänger jättetidigt. Vi kunde därmed heller inte äta uppe på la marinas uteserviring på taket som vi hade tänkt utan de fick bli donken:( Hopp vad skulle man hitta på då när allt var stängt. Vi tog bilen ner till la cala de finestrat för att titta hur det såg ut där. Men fy vad tråkigt de var. Hur dött som helst och absolut inget att titta på. Vi gick ett varv runt en gata och de kändes som vi såg allt som var värt att se. Vi åkte tillbaka till hotelet istället och kom på att de ju har en innomhuspool och ett gym som vi istället besökte. Mycket roligt.

När vi badat i innomhuspoolen en halvtimme längre än öppettiden kände vi att de var dags att gå upp. Vi satte oss framför tvn och tittade på norska hollywoodfruar och sen såg vi klart på Alice i underlandet till lite godis (tyvärr spanskt eftersom de vi hade med oss blev invaderat av myror) och cola:)

Dag tre

Klockan ringde som vanligt klockan åtta och som tidigare dagar var de monligt så vi somna om och gick upp vid nio. Det var tillräckligt bra väder för frukost på balkongen. Starx efter frukosten var vi redo för poolen. Det var varmare i vattnet så vi var i längre stunder och hoppade oh gjorde trix och liknande. Roligt roligt.

Vid tolv tiden gick vi upp och åt lunch även den på vår underbara balkong. Därefter gick vi ner till playan:) Första doppet i havet var okej. Ganska kallt och med sällskap av manetera. Jag som hatar dom äckliga krypen doppade mig bara medan vattendjuret Johannes lekte på. På stranden var de nästan lika lugnt som vid poolen. Man behövde verkligen inte trängas. Trotts att de var mycket folk ligger alla väldigt utspridda och stranden är väldigt bred vilket gör att det går att hitta en bra plats. Mjuk och hrälig sand och inga stenar eller klippor i vattnet, de gillar vi. Tror de var ganska långgrunt, som agt jag doppade mig bara:P Vi stannade vid stranden några timmar och gick sedan upp till oss för att ta en fka på balkongen och spendera dom sista timmarna av stekning vid poolen.

Vi gick upp runt halv 6 och upptäckte att vi bränt oss. Inget vidare kul men så kan de gå. Vi orkade inte gå inne i Benidorm efter gårdagens långpromenad med tillhörande vilsenhet så vi tog istället bilen till köpcentrumet la marina. Där hittade vi en italiensk resturang där vi åt. Mycket god mat och trotts alla lekande barn och ungdomar med matkrig runt omkring föll den oss väl i smaken. Därefter gick vi runt i affärerna lite och jag lyckades visst shoppa som vanligt. Det blev en klänning, som jag tittade på i Alicante men struntade i att köpa den men ångrade mig när jag såg en tjej  som hade den på sig, ett linne och en cardigan. Johannes hittar aldrig nått som faller honom i smaken. Vi tog också en sväng in på lidl och köpte fler youghurt:) Dom började visst ta slut så nu är förrådet fyllt igen:) Dagen avslutades med ca 30 min av Alice i underlandet, mer orkade vi inte se innan ögonen blev tunga.

Som sagt vi har de grymt bra och kan inte klaga. Ciao:)

Dag två

Klockan ringde vid 8. Vi drar upp persienen för att se hur vädret ser ut. Det är stora gråa moln så vi somnar om igen och sover till 9. Hoppas på klarblå himel då istället. Men inte heller då är de nått vidare fint väder. Ganska kallt var de också på morgonen så frukost fick bli innte i soffan. Under frukpsten gick diskutionen hur dagen skulle läggas upp. Skulle vi vänta och hoppas att solen tittar fram eller ta bilen och åka in till Alicante för en shoppingdag. Tillslut valde vi iaf att dra till storstaden. I receptionen fick vi vägbeskrivning och namn på huvudgatan i Alicante. Vi tog vår kära gps och körde iväg.  Först tog vi ett stopp på macdonalds för att kolla mail, uppdatera bloggen och tala om för folk att vi lever. Sedan bar de vidare av mot Alicante. Jag körde och är rätt stolt över mig själv hur pass bra de gick. Var lugn fram tills vi började yra inne i Alicante. Filer viker av och kommer till från alla håll och det är enkelriktat och rörigt. Nu i efterhand har jag inget minne av hur vi tog oss till parkeringshuset men helskinnade lyckaes vi iaf.

När bilen väl var parkerad var det bara att börja leta efter all shopping. Vi gick runt på lite smågator och större avenyer som såg ut att kunna vara lämpliga för shopping men inget annat än någon butik här och där. Solen började titta fram och det blev riktigt varmt. Vi bestämde oss för att strunt i shoppingen och hämta strandväska och lägga oss på playan istället. När vi viker av ner på en väg vi tror tar oss ner till stranden, vad hittar vi då? Joo shopping shopping shopping:) Men vi struntade i den:P Vi ville passa på att njuta en stund av solen. Vi stannade till pch tog lite lunch. Efter maten hade de tillkommit några små rackare till moln och vi var inte längre lika sugna på att lägga oss vid stranden. Så istället gick vi tillbaka till shoppinggatan och shoppade. Det blev ett par jeans shorts och badshorts för Johannes och jenasshorts för mig.

Alicante är krånglig att köra i. Många smågator och många av dom är enkelriktade vilket innebär att man för köra runt mycket innan man kommer dit man ska. På huvudgatan la rambla går en lång fin alé där det även fanns ånga resturanger med uteserveringar och några små marknadsstånd.Längs med hela denna gatan ligger stora fina lyxiga båtar i hamnen som man kan gå länge och titta suktande på. Shoppingen var ganska bra. Inte jättemyket affärer dock fanns två stora nk liknande köpcentrum men dom passade inte vår smak.

När vi kände oss klara med Alicante var det strålande sol igen. Johannes fick köra hem. Super duktig var han:) Vi tog den snabba vägen hem och slängde oss i poolen. Vi blev liggande där några timmar och njöt av solen innan vi gick upp och tog en fika och njöt av att internet äntligen kommit igång på rummet. Runt 19 gick vi ner mot Benidorm och tittade i krimskrams affärer och lite annat kul. Sen var det dags att äta med den var inte de lättaste att hitta något som passade både herrn och frun (främst frun kanske men det behöver vi inte låssas om:P) Tillslut hittade vi en rätt mysig resturang precis vid stranden med live musik. Vi fick lyssna på panta mera och titta på salsa och tango dans. En god spagetti bolognese blev det. På vägen tillbaka till hotelet tog vi en trip till den fina trappan och fota den fina utsikten över stadens ljus. När vi sedan började röra oss tillbaka till hoelet lyckdes vi gå vilse några gånger och få skoskav. Efter fyra timmars långt promenerande i Benidorm slog vi oss trött ner i soffan föramför en film och med en påse chips i näven ( det förtjänar vi efter altt vi gått)

Hoppas ni har de bra i Sverige. Ni hör från oss igen runt 18 imorn igen.
Kram från Spanien:)

Dag 1

Då kommer äntligen den eftertraktade uppdateringen:) Avresan hit skedde i onsdags. För mig del blev det ingen lång omställnig från plugg och skola då jag hade tenta dagen innan. Att sommarlovet hade börjat och att de innebar utlandsresa känndes helt avlägset. När desutom Johannes åkte till jobbet på morgonen kändes de ännu mindre som resan var nära inpå. Det blev en lunch med mamma. Fixa allt de sista i absolut sista minuten. Jag var tvungen att köpa en bekini underdel så fick ta första bästa. Därefter var de dags att gå och fixa lite pengar. Hem och packa, möta pappa och få gpsen och lite annat skojj. Sen var de bara att invänta vår skjuts till flygplatsen.Men då kommer smarta fia på att hon vil ha en bra bok att läsa och springer ner på stan igen:P

På norrköpingsflygplats blev vi nästan bemötta som kändisar. En gubbe stod i dörren och hälsade oss välkomna och visade vart vi skulle gå. Ingen vidare rolig flygplats så vi bara satte och och glodde ut när en bil åkte runt på banan och skrämde iväg fåglarna. Kul kul. Själva flygningen gick till en början över förväntan. Som de flesta vet är jag sjukt flygrädd av nån andlening. Men kände under frösta timmen att det gick bra och lungt. Sen skakade det som bara den. Dom tände bälteslampan och sa i högtalarna att de skulle bli skakigt. Detta hände sen ännu en gång lite senare. Summering av flygningen skulle väl kunna vara ok men jag gillart fortfarande inte.

Vi fick vår väska nästan dirket som vi kom in i huset. Skönt. Sen var de bara att springa runt som en yrpanna och hitta bilfirman. Det gick utan problem. Däremot var de svårare att hitta bilen. Vi skulle hitta en blå ford på plats 61. Inte stod de en blå fod där inte utan nått helt annat. Vi fick leta runt en stund innan vi hitta rätt bil. Sen bar de av mot Benidorm. Inga problem att hitta dit. Vi hitta hotelet fort också men att ta sig in var inte lätt. Grinden var stängd och ingen svarade när vi tröck på en knapp som fanns där. Vi fick ringa in och då kom en lång man ut och öppnade åt oss. Han hade tydligen väntat på oss sa han. Och förklarade att vi var de enda gästerna på hotelet. Skönt tänkte vi:) Kul med nått att göra tänkte nog han. Han tog kopia på våra pass och sa att vi fick vänta med att betala till morgonen eftersom klockan var nästan halv 2. Han visade oss till rummet och babblade på i evigheter om hur tvn funka, ac och massa annat. Efter ca 30 min lät han oss äntligen sova.Vi sov gott kan jag lova efter en lång dag.

När vi vaknade var de tråkigt väder. Vi gick ner för att betala och han lovade oss bättre väder. Det var aldrig dåligt väder i benidorm enligt honom. Vi tog sen vår fina lilla bil och åkte till centro comercial la marina och handla på lidl:) Vi hittade vår älskade youghurt med banan och chocklad så de bunkrade vi upp med:) Lite annat smått och gott blev det självklart också. Sen blev det en god frukost på den "lilla" balkongen. Mycket nice. Vid 11 var det vackert väder så vi bänkade oss vid poolen. Man kan ju bli trött på allt oväsen folk gör vid poolen. Inte en lugn stund fick vi;) Hahah. mycket varmt var de och solen gassade men i poolen var mindre skönt. Blev inga långa stunder i. Istället låg vi på det super hårda gräset och läste våra böcker. Kan de bli bättre? Det blev en sen lunch i form av pizza i micron och sen gick vi ner till stranden och vidare in till benidorm för att se oss omkring. Solen gassade fortfarande så lite jobbigt var det allt.  Vi åkte vidare ut till la marina igen och tittade lite i affärerna. Dock var fötterna så trötta från den långa promenaden i Benidrom så inget provades eller inhandlat. Det var istället två trötta, påslösa unga tu som åkte hem och satte sig framför en film på datorn och en påse chips (saknar goda svenska dillchips:P)

Vi lever

Ni kan andas ut. Inget har hänt oss. Bara internet problem. Hotelpersonalen får inte riktigt igång det på vårt rum. De ska försöka fixa det under dagen annars byter de rum åt oss så ni kan vara lugna. Uppdateringar kommer. Nu blir det bara en kortis. Vi sitter på donken och ska snart åka till Alicante. Det är dåligt väder här så vi kör på shopping i str staden idag.  Så som sgat andas ut och vara lugna. En lång uppdatering från resan och igår kommer inom kort.

Så länge får ni njuta av en bild:D

Nee vadå tentaångest

Idag är det bara ynka sju dagar kvar till tenta. Och (jag vet att jag säger det varje gång men) de här är nog den svåraste hittils. Politik är ju verkligen inte min grej. Har alltid tyckt sånt ät svårt. Och nu begär de av mig att jag på fyra timmar ska skriva en essä om ekonomi, demokrati, välfärd och globalisering och redogöra för alla fyra ämnen och förklara hur de hänger ihop och påverkar varandra. Haha hur ska de kunna gå för lilla tröga mig. Det är en bra fråga. Har iaf varit duktig idag. Har först varit på föreläsning i skolan. Sen har jag ägnat hela dagen åt plugg. Först 6 timmar tenta plugg och nu har jag precis suttit ca en timme med seminarium paper till fredag. Lyckades få ihop en slarvig A4. Ska försöka hinna få till lite mer tentaplugg innan jag dyker ner i sängen. Måste säga att man blir rätt matt av tenta plugg.

Igår var de avslutningsmidda/överraskningsmiddag för Kristin som ju gifter sig snart. Träffade Emma och Maria och sprang runt på stan och smide bra lögner medan de andra satt och kämpade med tentapklugg på skolan. Efter ex antal timmar flitigt arbte gick vi vidare till Texas Longhorn för god mat. Känns tråkigt att det redan är dags att lämna gruppen. Ett år går verkligen fort när man har roligt ihop. Hoppas det kommer gå bra för alla nu n'är vi splittras.

Nee nu är det dags att köra sista rycket med plugg för idag. Just nu lever jag efter fullt ös - medvetslös typ:P