Dag 9

Så var det dags att lämna underbara Nice och åka vidare mot Italien och Genova. För att ta sig dit var vi tvugna att byta tåg i Ventimiglia. Tåget skulle gå tidigt på morgondn så vi ställde klockan för att hinna. Självklart stänger jag av i sömndn och vi sov en halvtimme mer än planerat. Trots detta hann vi med. Tåget hade dessutom retard problems och var 10 min försenat.

Vi var framme i Genova ca kl 1. Vi letade efter hotelet och ingen av oss märkte att vi gick förbi det nästan det flrsta vi gjorde. Ett mycket frächt och trevligt hotel precis vid tågstationen.

Vi gav oss ut och utgorska staden. En gamal stad med många trånga gränder där många av små affärerna ligger. Genova är också smockat av bankontor. Varenda hörn har ett. På en gata tror jag vi räknade att det låg typ 12 på rad. Annars är Genova Italiens största hamnstad. Vi gick lite i hamnen och där står de och säljer fejk väskor, klockor och annat.

Efter en em med massa traskande var vi helt slut i benen. Vi kände ändå att vi hunnit se mycket av staden.

Dag 8

Sista dagen i Nice. Det var fullt med folk i hela staden för det var Ironman tävlingen. De startade kl 6 på morgonen och den sista räknade de med skulle komma i mål kl 11 på kvällen. Jag tänkte att de ska jag anmäla mig och pappa till efter att jag klarat av Stockholm maraton.

Helg och massa extra folk för tävlingen gjorde att det var smockfullt på stranden. Det var svårt att hitta en plats utan att brhöva ha någon precis i nyllet. Men vi stod ut sista dagen vid stranden.

Vi har försökt summera vår upplevelse av Nice. Vi rekomenderar de verkligen. Nästa gång vi åker dit kommer vi bara vara där så man kan lägga mer pengar på fint hotell och hod mat. Att käka ute är ganska dyrt. Det är svårt att hamna under 40-50€ för två personer. Allmänt är det ganska dyrt. Det finns inte många hotell inne i staden som har pool, vad vi sett utan då går man bo längre ut och ha bil. Om ni åker dit, ha med er nått mjukt att ligga på bid strafen och flipflops att ha på er när ni badar för det är STORA stenar och ingen sand.

Dag 7

Vi började dagen som alla andra här i Nice. Går till mataffären Monoprix och köper en stor drickyoughurt och två mackor och nått att fika. Sen går vi ner till stranden. Vi hade med oss luftmadrasser att ligga på för att slippa få så ont av stenarna. Nu var de mycket bekvämt att sola.

Annars gjorde vi inte mycket värt att nämna. Vi gick en sväng på kvällen och hittade de litd mer turistiga gatorna men tyvärr höll de på att stänga. Vi var där kl 8. Trisst. Så istället tradkade vi hem och bokade tåg och hotell till nästa destination.

Dag 6

Jaha då har vi kommit till resans sjätte dag och första dagen vid havet. Vi struntade i hotellfrukost på detta hotell och köpte med oss grejer ner till stranden istället. Var mycket trevligare. Så frukost vid havet rekomenderar vi. Havet är behagligt men dessvärre inte stranden. Ingen sandstrand här inte utan stora stenar som skär in överallt när man ligger och solar. Att ta sig ner i och upp ur havet är ett helt projekt. Stora vågor slår mot en. Stora stenar följer ibland med vågorna vilket göra att de slår mot benen. Förutom detta är havet underbart. Det är så blått och ser ut som en enda stor pool.

Vi låg kvar vid havet till typ 5. Sen duscha vi bort allt salt. Det är extremt salt k havet. Johannes som verkligen intr kan flyta klarade av de nu. Sen gick vi ner i centrum. Nice känns inte alls turistigt utan enbart som en stor stad. Just nu kryllar det dock av turister då det ska va ironman tävling här imorn tror vi. Kanske nått för mig och pappa att satsa på efter Stockholm maraton.

Vi pt på en grillresturang där maten va ok och servicen desto sämre. Affärerna stängde ganska tidigt så efter middagen traskade vi hemmåt och somnade tidigt solbrända och svedda.

Dag 5

Klockan ringde tidigt även denna dag. Mycket stod på schemat. Vi började med att äta sen extremt totftiga frukosten. Sen checkade vi ut och tog våra rullväskor ner mot stan. Vi bodde på en litet halvsunkigt hotel i ett område som enligt vår guidbok var ett man skulle undvika. Ooups. De hade vanliga gardiner som duschsraperi och de luktade mögel på hela toan. Annars var de helt ok.

Vi gick ner mot Louvren. Det var inte lika folktomt så som tur var så var det öppet. Vi ställde oss i kö för att få reda på att ungdomar under 26 som bor inom EU går in gratis. Tack för de säger vi och niger och bockar. Eftersom jag inte är konstintresserad innebar de att jag slapp få dåligt samvete när jag ville gå särifrån när jag sett Mona Lisa. Men jag måste säga att hon är överskattd.

Strålande sol och varmt var de när vi gick huvudgatan bort mot Garde Lyon. Avstånden i Paris är längre än man tror, och tar längre tid än gpsen tror. Vi var dock i tid till tåget och spelade yatzy i solen.

Sen var de 5,5 timmars tågresa ner till Nice men ett irritetande engelsktpar mittemot oss. Tyvärr skulle ju de också till Nice. Varmt och skönt och utan ett moln på himlen var det när bi kom fram. Helt underbart. Hotelet var ok men inte mer:p

Dag 4

Idag vaknade vi tidigt. Gick ner och åt den väldigt torftiga frukosten. Sen gav vi oss ut och gjorde Paris osäkert. Vi började med att gå ner till Notre dame. Det är så sjukt att de klarade av att bygga sånna otroliga bygnader förr. Nästa år firade katedralen 850 år. Helt otroligt. Vi gick sen vidare och tittade på alla fina byggnader på vägen bort mot Louvren. Vi hade tänkt gå in men då var det stängt idag. Så vi planerar att ta de imorn istället. Istället gick vi vidare mot Eiffeltornet och de var långt att gå. När vi kom fram hade de tekniska problem så enbart en hiss var öppen vilket ledde till att det var kö långt utanför själv köområdet. Det blev alltså inget med det heller.
Vi tittade runt på massa annat och hittade alla lyxaffärsgator. Gick där och drömde oss bort. Hittade sedan affärerna i vår egen stil och shoppade lite.
Imorn blir detbsom sagt Louvren och sen ev Moulin Rouge sen åker vi vidare mot Nice. Vi får se hur mycket vi hinner titta på imorn. Tåget går 14:49. I Nice är planen att stanna 5 nätter så nu har vi bokat två olika hotell vi ska bo på. Ska bli härligt med lite sol och bad.
Har lagt upp några bilder på facebook  eftersom det inte funkar här.

Dag tre forts

Vi vaknade utvilade och utan värk i hela kroppen. Frukosten var helt okej. Det var dåligt väder och regnade som bara den så vi kände inte för att gå omkring i Amsterdam så vi bestämde oss för att direkt åka vidare mot Bryssel. Men på grund av blixtnedslag gick inte tågen dit så vi fick först åka ut till Schipol som är Amsterdams flygplats. För ovanligheten var det tåget försenat 10min. Tåget var jätte fräscht stor sköna säten. Sen kom konduktören o sa att vi satt i förstaklass. (Vi hade förstås ingen misstanke om det ;p. ) väl i Bryssel skulle vi boka tåg mot paris till morgondagen. Det sluta med att vi hade 1timme att äta lunch boka hotell och hitta till tåget. Självklart blev tåget försenat på grund av tekniska problem. Men som tur var hann vi med anslutningståget från Lille till Paris.

Vi var framma runt halv 7. Då var de bara att leta efter hotelet och titta runt lite i denna underbara staden Paris.

Dag 3

Vi vaknade i Amsterdam, köpte choklad i Bryssel, åt middag i Paris.

Fortsättning kommer senare.

Dag 2

Igår kl 18:10 rullade tåget mot Amsterdam iväg. Vi delade kupé med ett Holländskt par och en dansk man som såg så skum ut. Jag trodde verkligen att han var psykiskt instabil. Sen visade det sig att han inte lyckats hämta ut sin biljett så han var nervös att bli avslängd. Han fick en annan kupé och så slapp vi honom för ett tag.

Att sitta på ett tåg i 16 timmar var segt. Att dessutom sova sittandes med ett extremt litet benutrymme som ska delas med fem andra är ingen hit. Nästa gång vi tar nattåget tar vi liggkupé. Vi sov halvbra och okomfortabelt skulle man kunna säga. Vi lyckades åka med ett tåg som haverera även idag. Mitt ute i ingenting blev vi stående i ca 1 timme. Vi fick vatten som kompensation. Så av två tåg har två blivit försenade.

Idag har vi strosat runt i centrala Amsterdam som är fullt av coffe shops där de röker på öppet. Sen hamnade vi i red light distrikt där tjejer säljer sig själva i små bås :s förutom dessa två minus är Amsterdam mysigt med alla kanaler och gullig hus. Vi tog en sväng in på Madame Tussauds också vilket var kul.

Nu sitter vi på hotelet i Amstel, en stadsdel 5 min utanför city och har precis smockat i oss en pizza och nu väntar vi, eller Johannes på att fotbollen ska börja.

Imorn ska vi utforska staden lite mer innan vi åker vidare mot Bryssel.

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909460.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909460.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909460.jpg%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909460.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909769.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909769.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909801.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909801.jpg" class="image">

https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206909940.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_206910308.jpg" class="image">

First stopp

Halv 10 imorse gick tåget mot vårt första stopp Köpenhamn. Men på grund av tekniska problem kon vi bara till Malmö. Där fick vi vänta på ett nytt tåg som självklart blev försenat. När de väl kom pch vi åkte över öresundsbron saktar tåget in och till slut står vi still. Vi fortsätter så hela vägen fram till Köpenhamn och blir en timme försenade. Väl framme gick vi direkt och fixade biljettdr bidare. Det var hur smidigt som helst. Nu ska vi spendera några timmar på Ströget och 18:10 går nattåget vidare mot Amsterdam där vi kommer stanna antagligen två dagar.

Sleepy

Oh de är svårt att hålla ögonen öppna. Vi lyckades vara vakna till klockan 2 och klockan ringde och väckte oss kvar över sju. Man är ju dessutom inte piggare av att man gick upp halv 6 igår till jobbet. Längtar till nattåget vidare ner i Europa så jag får sova.

Nedräkning

Nu sitter vi och väntar på vårat första tåg av många de kommande veckorna.

Eurotripp

Nu åker vi snart. Väskorna är packade, ipaden laddad med film, passen kontrollerade och biljetter inhandlade. Nu är det bara väntan kvar. Väntan på att tåget ska gå.

Favorit bild

Tänkte bara väldigt snabbt lägga upp min favoritbild från fotografen:)
Titta och njut.

Glorious mud

Bröllopsbilder och redogörelse får vänta tills jag fått bilderna från fotografen. Har dock smygstartat och lagt upp bilder på facebook så du är som vän med mig där kolla in dom:)

Fick för mig idag att prova lite nya Lush grejer efter min löprunda. Jag har ju ett förråd för ett helt år med Lush saker nu efter alla möhippor.  Fick iaf för mig att prova lorious mud som är en lermask för kroppen som ska användas i dushen. Jag är dock inte alls nöjd med den. Den smular sönder är svår att använda och kändes bara smutsigt. Försökte först smula sönder den i en lite burk. Tog lite och försökte smörja in på kroppen men allt bara smulade och rann av. Testade att blanda ihop allt mmed vatten. Allt började bubbla och det såg lovade ut. Nu stannade allt på kroppen men det kändes mer som man inte fått bort all sand efter att man grävt ner sig i sanden under en sol och bad semester då man är insmörjd av solkräm. Hela badkaret var fullt med sand och såg smutigt ut. Det var inte alls så jag förväntade mig att en lermask skulle upplevas, trodde mer de skulle kännas som kladdig lera inte smulig. Trots detta negativa blev man (som vanligt av Lush) helt otroligt len. Men detta är inget jag kommer köpa igen eller rekomendera till andra. Slipp söl och kladd, köp inte denna.

Maj favoriter

Det är ny månad. En månad har verkligen sprungit förbi. Det har varit fullt upp hela månaden med förberedelser, möhippor och annat skojj. Men några favoriter har jag hunnit hitta också. De flesta från Lush så man skulle kunna kalla det Lush favoriter.

Det första jag vill nämna är min skindrink från Lush. Det är en ansiktslotion som passar bra för torr hud. Jag älskar den. Färgen är lite brunaktig så man kan tro att den har dåligt datum men icke. Den luktar också ganska starkt men de är de helt klart värt de. Jag behöver inte använda den ofta. För tillfället har de blivit en gång i veckan och det har verkligen räckt. Mitt ansikte har varit babylent. Inget stramande eller liknande för de är så torrt. Det är en liten burk men värd de ca 180 :- den kostar. Den kommer räcka flera månader.

Nästa grej är också från Lush. Det är karma kream som är en bodylotion. Finns inte mycket att säga om den förutom att den luktar otroligt gott och man blir super len av den. Den var med som present från personlen på Lush från mitt första besök där med möhippan.

Nästa grej från Lush heter Buffy och är en kombintion av bosyskrubb och bodylotion. Den både tar bort döda hudceller och återfuktat huden. Man känner sig som en ny människa efter att ha använt denna. Den luktar gott och är helt fantastisk. Den lilla kostar 89:- och känns även den som den kommer räcka en evighet.

Den enda av mina favoriter under maj månad som inte är från Lush är mitt silver schampoo från Matrix som verkligen blev en räddare i nöden. När mitt hår blev orange i hårbotten 8 dagar innan mitt bröllop köpte jag detta i ren desperation att se lite normal ut. Så detta är en livräddande favorit för 99:-

Detta är mina absoluta favoriter under maj månad.

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752394.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752394.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752442.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752442.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752460.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/956158/images/2012/pic_205752470.jpg" class="image">

Before/after

Jag som var så nöjd med mina skor som jag kämpade med för att klä in i spets. De blev så fina. Jag som såg framför mig hur jag gick och visade alla mina fina skor. Tyvärr blev de förstörda av all tyll i min underkjol en tanke jag inte alls haft. Så nu åker de nog direkt i sopporna.

Lush

Senaste tiden har det fyllts på en hel del i mitt lush förråd. Jag har ju haft turen atg ha två möhippor och båda tog mig till lush. Jag fick pengar att handla för av båda gängen och fick present från personalen båda gångerna. Kul kul. Sen har jag shoppat själv också en hång när de hade köp fyra badgrejer och få en gratis. Då kan man ju inte motstå. Här har vi resultatet av allt :)

Mer om bröllopet kommer senare när jag lyckats ragga ihop fler bilder.